Tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina

Tupakoinnin lopettaminen alkaa päätöksestä. Milloinkaan ei ole liian myöhäistä lopettaa tupakointi. Lopettaminen on pitkä prosessi, jonka läpikäynti kannattaa. Tupakan aiheuttamat oireet-aamuyskä, mahavaivat, päänsärky, väsymys, pitkittynyt yskä, iho-oireet jne. häviävät. Terveysriskit alkavat vähentyä heti ja 5-10 vuoden kuluttua entinen tupakoitsija on samalla tasolla kuin henkilö joka ei ole koskaan polttanut.

Lopettamalla säästyy myös rahaa. Aski päivässä merkitsee noin 7600-8700 mk:n säästöä vuodessa. Nikotiinikorvaushoito jota pidetään kalliina on, tupakointia halvempaa. Lopetettuasi tupakoinnin maailma ympärilläsi muuttuu tuoksuvaksi ja maistuvaksi.

Miksi lopettaminen on vaikeaa

Nikotiini aiheuttaa fyysisen riippuvuuden: Kuten eräisiin lääkkeisiin, myös tupakan nikotiiniin syntyy riippuvuus. Tämä tarkoittaa, että elimistössä on oltava jatkuvasti nikotiinia vierotusoireiden välttämiseksi. Kun nikotiinipitoisuus putoaa alle tietyn tason, tupakoija tarvitsee savukkeen.

Tupakointiin syntyy psyykkinen riippuvuus: Tupakointi liittyy jokaisella tupakoijalla tiettyihin tilanteisiin. Poltetaan ruoan jälkeen, aamulla, televisoita katsellessa jne. Mahdollisuuksien mukaan tulisi välttää näitä tilanteita ja juoda esimerkiksi kahvin sijasta teetä ja kuunnella radiota tai käydä kävelyllä television katsomisen sijasta. Valmistautuessasi lopettamaan kannattaa etukäteen miettiä todennäköiset vaikeat tilanteet.

Tupakointi on tapa: Kaikista tupakointiin liittyvistä toimenpiteistä syntyy vähitellen tapa, josta ollaan sosiaalisesti riippuvaisia. Savukkeen sytyttäminen, käsissä pitäminen, itse polttaminen, karistaminen jne. ovat tämän tavan osia. Lopetettaessa saattaa ilmaantua hermostuneisuutta tai ärtyisyyttä, koska käsilläsi ei ole mitään tekemistä. On tärkeää, että mietit etukäteen korvaavia toimia ja askareita.

Vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen
  • Vältä tilanteita, joissa sinulla on tapana tupakoida. Mieti nämä tilanteet etukäteen ja varaa muuta tekemistä, jos et voi välttää koko tilannetta.
  • Tupakat pois ja piiput piiloon. Hävitä kaikki savukkeet ja tupakointivälineet. Älä jätä sitä viimeistä hätävaraa piiloon kaapin hyllylle.
  • Pese tai tuuleta tupakanhajuiset vaatteesi. Kerro läheisille ja työtovereille lopettamisestasi. Tarvitset tukea ja varmasti saat sitä, kun kerrot lähipiirillesi päätöksestäsi lopettaa
  • Valitse lopettamispäivä etukäteen. Mieti sopiva päivä ja lopeta kerralla. Asteittain vähentäminen onnistuu vain aniharvalta.
  • Keksi vaihtoehtoisia toimintoja tupakoinnin sijaan. Liiku, järsi porkkanalastuja, purukumia tai hoida vaikkapa huonekasvejasi.
  • Pane säästöön tupakkarahat ja palkitse itseäsi jollain mukavalla. Olet sen ansainnut!
  • Älä repsahda
  • Valmistaudu etukäteen vaikeuksiin. Jos kuitenkin sorrut, älä masennu vaan aloita uudelleen. Onnistumisen mahdollisuudet lisääntyvät seuraavalla kerralla.

Muista seuraavat 3-säännöt
  • Nikotiinihimo menee ohi kolmessa minuutissa - odota ennenkuin sytytät
  • Kolmas päivä on pahin-järjestä päiväksi paljon ja mukavaa tekemistä
  • Tapaorjuus nujertuu kolmessa viikossa - vapaus on jo lähellä!
  • Riippuvuudesta pääsee eroon kolmessa kuukaudessa - olet vapaa!

Mahdolliset lopettamisen jälkeiset oireet

Yskiminen voi aluksi pahentua, kun keuhkoputkien värekarvat alkavat toimia ja siirtää ulos keuhkoihin kertynyttä limaa. Kun tämä on ohi yskä helpottaa. Nälän tunne voi olla itsepintaista. Tilannetta vaikeuttaa myös maku- ja hajuaistin paraneminen ja se voi johtaa painon nousuun. Tarkkaile ruokavaliotasi ja lisää liikuntaa.

Ummetusta ja ripulia voi esiintyä, koska nikotiinin väheneminen elimistössä vaikuttaa suoraan suoliston sileään lihakseen. Jos jompaa kumpaa näistä esiintyy, voi runsaskuituinen ravinto auttaa, koska se lisää suolen sisältöä ja vähentää suolen yliaktiivisuutta. Levottomuus ja raajojen kihelmöinti johtuu kudosten paremmasta hapensaannista. Se on vain positiivinen merkki kuten aluksi ilmenevä yskäkin. Rauhattomuutta, keskittymiskyvyn puutetta ja ärtyisyyttä voi esiintyä mutta ne menevät ohi muutamassa viikossa. Myötätunto auttaa

Nikotiinikorvaushoito

Useimmat lopettamisyritykset sortuvat kolmen ensimmäisen kuukauden aikana. Tuon kriittisen ajan yli voi päästä nikotiinikorvaushoidon avulla eli nikotiinipurukumin tai -laastarin käytöllä. Korvaushoito sopii parhaiten sellaisille tupakoitsijoille, jotka ovat yrittäneet lopettaa ilman korvaushoitoa ja epäonnistuneet vieroitusoireiden vuoksi. Korvaushoidosta voi olla apua vain silloin, kun tupakoitsija on päättänyt lopettaa tupakoinnin ja motivoitunut siihen.

Nikotiinikorvaushoidosta on neuvoteltava lääkärin kanssa, mikäli sinull on tai on ollut vakavia sydän- tai verisuonisairauksia, diabetes tai olet raskaana tai imetät. Laastarihoito ei myöskään sovi tilapäispolttajille eikä henkilöille, joilla on pitkäaikainen ihosairaus.

Purukumi vai laastari

Tämä on makuasia. Pääasiallisin ero on se, että nikotiinilaastaria käytettäessä veren nikotiinipitoisuus säilyy vakiona, kun taas purukumilla voidaan jossain määrin säädellä nikotiinihuippuja veressä. Purukumi antaa lopettajalle jotain tekemistä, mikä voi helpottaa oloa. Erittäin tärkeää nikotiinipurukumin käytössä on oikea pureskelutekniikka. Purukumia pureskellaan hiljalleen vähintään puolen tunnin ajan välillä taukoa pitäen. Tavallisen purukumin tapaan jauhaminen saa aikaan suuren nikotiinimäärän vapautumisen kerralla. Se ärsyttää suun limakalvoa, kurkkua ja voi aiheuttaa pahoinvointia.

Laastareita on helppo käyttää, mutta ne voivat ärsyttää ihoa. Laastareiden säilyttämisessä ja käsittelyssä on oltava erityisen huolellinen sekä ennen että jälkeen käytön. Laastarin laittamisen jälkeen on kädet pestävä huolellisesti.

Annostus

Nikotiinipurukumeja on saatavana kahta eri vahvuutta: 2 milligrammaa ja 4 milligrammaa nikotiinia sisältäviä purukumeja. Makuvaihtoehtoja on useita. Vahvuus valitaan nikotiiniriippuvuuden mukaan. Alussa purukumia pureskellaan päiväsaikaan säännölisesti esimerkiksi tunnin välein, leensä annostus on 8-12 purukumia vuorokaudessa.

Laastareita on olemassa kahta eri tyyppiä. Nikotiinia 16 tunnin ajan vapauttava laastari otetaan yöksi pois, yön yli voi pitää 24 tuntia nikotiinia vapauttavaa laastaria. Jälkimmäinen vaihtoehto soveltuu paremmin henkilöille, joiden on saatava ensimmäinen savuke pian heräämisen jälkeen. Laastarin vahvuus valitaan nikotiiniriippuvuuden mukaan.

Kuinka kauan korvaushoitoa jatketaan

Purukumin käytön voi lopettaa asteittain. Yli vuoden mittaista hoitoa ei suositella. Laastareiden osalta hoitojakso on noin kolme kuukautta. Annostusta pienennetään asteittain annostusohjeen mukaan.

Nikotiinikorvaushoitoon tarkoitettuja valmisteita

Nikotiinipurukumeja

- NICOLAN
- NICOLAN MINT
- NICORETTE
- NICORETTE CITRUS
- NICORETTE MINT
- NICOTINELL
- NICOTINELL MINT

Nikotiinilaastareita

- 16 tunnin laastareita
- NICORETTE
- 24 tunnin laastareita
- NICOLAN
- NICOTINELL

Katso tarkemmat annostusohjeet pakkauksista.

Teksti: proviisori Sami Paaskoski, Suomen Apteekkariliitto, syyskuu 1996


Allergia
Astma
Hiivasieni
Haavan hoito
Vilustuminen
Irti tupakasta
Laihduttaminen
Osteoporoosi
Lääkkeet ja liikenne


Etusivu I Historiikki I Apteekkarit I Sivuapteekit I Lääkekaapit I Palaute I Linkit I Itsehoito I Ajankohtaista I Lääkkeiden käytön perusohjeita